Συχνά ακούμε ότι τα παιδιά βαριούνται να πηγαίνουν σε Μουσεία. Αν επισκεφτείτε Μουσεία που είναι αποκλειστικά για εκείνα , ίσως αλλάξετε γνώμη. Εμείς ως Playtivity σας παραθέτουμε μια λίστα με τα αγαπημένα μας Μουσεία που βρίσκονται εκτός Αττικής και ίσως είναι ευκαιρία να τα επισκεφτείτε στις διακοπές σας :
1. Παιδικό μουσείο Θεσσαλονίκης
Το Παιδικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, έxoντας σκοπό να προσφέρει μία εναλλακτική πρόταση στο χώρο της εκπαίδευσης – ψυχαγωγίας, δημιούργησε ένα Μουσείο πολυχώρο που προσφέρει το κατάλληλο περιβάλλον και τα κίνητρα στα παιδιά να συμμετέχουν σε εκπαιδευτικά μουσειακά προγράμματα και δημιουργικά εργαστήρια, με σκοπό την ανάπτυξη της δημιουργικότητας, την καλλιέργεια των ικανοτήτων, την αύξηση των γνώσεων, την ευαισθητοποίηση στην διαφορετικότητα.
Κεντρικό σημείο της φιλοσοφίας του Μουσείου είναι η πεποίθηση, ότι τα πραγματικά αντικείμενα, οι άμεσες εμπειρίες και η ψυχαγωγία ενισχύουν την διαδικασία της μάθησης. Λειτουργεί σαν εργαστήρι που ενεργοποιεί, υποστηρίζει, εμπνέει, δυναμώνει και διευρύνει τη γνώση και τη φαντασία.
Απευθύνεται κυρίως σε παιδιά 4 έως 12 ετών και ο τρόπος προσέγγισης του προσαρμόζεται κάθε φορά στην ηλικία του κοινού του. Στα παιδιά 4 έως 6 ετών απευθύνεται με βιωματικές εμπειρίες, ενώ στα παιδιά 7 έως 12 ετών με θέματα κλιμακούμενου επιπέδου δυσκολίας και έρευνας και τα προτρέπει να δημιουργήσουν τις δικές τους συλλογές αλλά και να τις παρουσιάσουν στο χώρο του Μουσείου.
2. Ολυμπιακό Μουσείο Θεσσαλονίκης
Ο σκοπός που οδήγησε στην ίδρυση του Μουσείου ήταν να αποτυπωθεί η αθλητική ιστορία της χώρας και να καλυφθεί έτσι το κενό που υπήρχε στον Ελλαδικό χώρο. Παράλληλα, βασική πρόθεση ήταν η δημιουργία ενός χώρου ζωντανού, όπου η μουσειακή πληροφορία θα κινητοποιεί το κοινό σε συμμετοχή και θα προάγει τα υγιή χαρακτηριστικά του αθλητισμού.
Συγκεκριμένα, στόχος του Ολυμπιακού Μουσείου είναι η διαφύλαξη της αθλητικής μας κληρονομιάς και η ανάδειξη της πολιτιστικής πλευράς του αθλητισμού, στόχοι οι οποίοι ικανοποιούνται στην πράξη μέσα από διαρκείς ή εναλλασσόμενες εκθέσεις, κύριο χαρακτηριστικό των οποίων είναι η ενημέρωση και η επικοινωνία με το κοινό της πόλης της Θεσσαλονίκης αλλά και της ευρύτερης περιοχής.
3.Μουσείο παιδείας στην Πάτρα
Το Μουσείο Παιδείας αποτελεί μονάδα του Εργαστηρίου του Ιστορικού Αρχείου Νεοελληνικής και Διεθνούς Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης. Το Εργαστήριο του Ιστορικού Αρχείου ιδρύθηκε και λειτουργεί από το 1996. Η λειτουργία του Μουσείου που ξεκίνησε το 2007 στοχεύει:
- στη συγκέντρωση, διάσωση ταξινόμηση και προβολή ιστορικών εκπαιδευτικών τεκμηρίων,
- στην ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών και της ευρύτερης κοινότητας σε ανάλογα θέματα
- στη διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς στον τομέα της παιδείας και εκπαίδευσης
- στη μελέτη και έρευνα σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο της ιστορίας της παιδείας και της εκπαίδευσης στην Ελλάδα και το διεθνή χώρο και
- στην κατάρτιση των αποφοίτων ΑΕΙ και ΤΕΙ σε ζητήματα μουσειοπαιδαγωγικής και καταγραφή συντήρηση αρχειακού υλικού που υπάρχει στα σχολεία της περιφέρειας.
Στο χώρο του μουσείου εκτίθενται ιστορικά εκπαιδευτικά τεκμήρια που συγκεντρώθηκαν τόσο από σχολεία της περιοχής όσο και από άλλες περιοχές της Ελλάδας. Στο υλικό αυτό συγκαταλέγονται μεταξύ άλλων, φωτογραφίες από τη σχολική ζωή, σχολικά βιβλία μαθητολόγια, χάρτες, αντικείμενα του σχολικού περιβάλλοντος, θρανία, εποπτικά μέσα διδασκαλίας σχολικοί τίτλοι, τετράδια, σημαίες, κ.ά. Ακόμη φυλάσσονται έντυπα που αφορούν εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.
Το μουσείο στεγάζεται στο κτίριο της Βιβλιοθήκης και Λοιπών Κεντρικών Υπηρεσιών, στο δεύτερο όροφο της Νότιας πτέρυγας.
Το μουσείο είναι επισκέψιμο κάθε Πέμπτη και Παρασκευή από 09:00 έως 13:00 κατόπιν συνεννοήσεως με τον κ. Μιχάλη Αντωνέλλο στο τηλέφωνο 6932 226486.
4. Νόηση – Κέντρο διάσης επιστημών και Μουσείο τεχνολογίας στην Θεσσαλονίκη
Στη Θεσσαλονίκη, τη δεύτερη σε μέγεθος πόλη της Ελλάδας, λειτουργεί από το 2004 το Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας «ΝΟΗΣΙΣ», ένα ίδρυμα μοναδικό για τη χώρα. Πρόκειται για ένα κοινωφελές, μη κερδοσκοπικό ίδρυμα, νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου υπό την απόλυτη εποπτεία του ελληνικού κράτους. Το Ίδρυμα εξυπηρετεί ποικίλους σκοπούς: · Ενημερώνει για θέματα επιστήμης και τεχνολογίας με απλό και κατανοητό τρόπο. · Διασώζει τεκμήρια της ιστορικής εξέλιξης του τεχνικού μας πολιτισμού. · Καλλιεργεί φιλική στάση απέναντι στην επιστήμη και την τεχνολογία. · Εκπαιδεύει και ταυτόχρονα ψυχαγωγεί χιλιάδες επισκέπτες (σχολικές τάξεις, μεμονωμένους επισκέπτες, οικογένειες, τουρίστες)
5. Οικουμένη – Μουσείο και ακαδημία παιδικής τέχνης στην Ξάνθη
Η Ακαδημία Παιδικής Τέχνης δραστηριοποιείται από το 2000 και τον Μάιο του 2008 δημιούργησε το Μουσείο Παιδικής Τέχνης “Οικουμένη”. Μέσα σε αυτά τα χρόνια λειτουργίας του το μουσείου έχει να επιδείξει ένα πλήθος εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εκδηλώσεων σχετιζόμενων με την παιδική τέχνη και πώς αυτή εκφράζεται αλλά και δημιουργείται από παιδιά.
Κύρια βαρύτητα δίνουμε στη διάδοση της παιδικής ζωγραφικής και στο να δημιουργηθούν κίνητρα, ώστε όλο και περισσότερα παιδιά να γνωρίσουν τη δυνατότητα έκφρασης του εσωτερικού και εξωτερικού τους κόσμου μέσω της εικαστικής τέχνης.
Οι τέχνες είναι τα κλειδιά που ξεκλειδώνουν τις πηγές ενέργειας που μας οδηγούν στο κέντρο του εαυτού μας, τον πυρήνα της ύπαρξής μας, εκεί που βρίσκεται η πραγματική δύναμή μας. Μέσα σε αυτό το βάθος βρίσκονται όλες εκείνες οι δημιουργικές δυνάμεις που μας καθιστούν καθ’ εικόνα και ομοίωση με τον Δημιουργό. Η τέχνη είναι η έκφραση του εσωτερικού μας κόσμου, της ψυχής μας. Εκφράζει συναισθήματα, σκέψεις, επιθυμίες, όνειρα! Ένα υγιές ΕΓΩ, είναι αυτό που εκφράζεται, επικοινωνεί με το περιβάλλον του, συμμετέχει στις αποφάσεις που αφορούν τη ζωή του, διεκδικεί. Η ενασχόληση με την τέχνη βοηθάει τα παιδιά να εκφράσουνε με δύναμη και να αναπτύξουνε την ατομικότητά τους.
6. Ο σταθμός – Μουσείο παιδικής ηλικίας στο Ναύπλιο
Ο «Σταθμός» λειτουργεί ως χώρος προβολής των συλλογών του ΠΛΙ που αφορούν το παιδί και ως χώρος λειτουργίας των εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Οι συλλογές του ΠΛΙ περιλαμβάνουν παιχνίδια και αντικείμενα που αφορούν το παιδί και των δυο φύλων (π.χ., ενδυμασίες, αντικείμενα σχετικά με τη διατροφή και την υγιεινή του παιδιού, σχολικά είδη), την εθιμική πλαισίωση των σταθμών στη ζωή των παιδιών (π.χ., γέννηση, βάφτιση), καθώς και τη συμμετοχή του παιδιού στην ευρύτερη ζωή των αγροτικών κυρίως κοινοτήτων, αλλά και αντικείμενα μορφών λαϊκού θεάτρου, που σήμερα είναι ταυτισμένες με το παιδί ενώ παλιότερα αποτελούσαν τμήμα της διασκέδασης και των μεγάλων (κουκλοθέατρο, Καραγκιόζης).
Αρκετά από τα παιχνίδια προέρχονται από δωρεές ιδιωτών, οι οποίες προσφέρουν, σε αντίθεση με τα παιχνίδια που αγοράζονται μέσω παλαιοπωλών, το πλεονέκτημα της συλλογής στοιχείων για τα κοινωνικά συμφραζόμενα και την ιστορία του αντικειμένου και κυρίως της καταγραφής των τρόπων που παίχτηκε και μεταποιήθηκε από τους μικρούς του ιδιοκτήτες. Η ένταξη των παιχνιδιών στο κοινωνικό τους πλαίσιο επιτυγχάνεται πληρέστερα στις ομάδες παιχνιδιών που έχουν συγκεντρωθεί μετά από επιτόπια έρευνα. Στον «Σταθμό» εκτίθεται ένα μικρό τμήμα από τις συλλογές του ΠΛΙ που αφορούν το παιδί.
7. Μουσείο φυσικής ιστορίας Κρήτης
Το Μουσείο Φυσικής Ιστορία Κρήτης (ΜΦΙΚ) του Πανεπιστημίου Κρήτης ιδρύθηκε και λειτουργεί από το 1980, στο πλαίσιο της Σχολής Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών (Σ.Θ.Τ.Ε.) του Πανεπιστημίου Κρήτης με το Προεδρικό Διάταγμα (1082 ΦΕΚ 274/3 1980).
Tο ΜΦΙΚ είναι οργανωμένο σε 7 εφορίες i) Βοτανικής ii) Γεωποικιλότητας iii) Παλαιοντολογίας iv) Σπονδυλωτών v) Ασπονδύλων (εκτός Αρθροπόδων) vi) Αρθροπόδων και vii) Γενωμικής και Γενετικών Πόρων, διαθέτει δύο Εργαστηριακές μονάδες: i) Εκπαίδευσης ii) Οικολογίας – Διαχείρισης Περ/ντος και διατηρεί μόνιμο εκθεσιακό – εκπαιδευτικό χώρο στη Λεωφόρο Σοφοκλή Βενιζέλου (Κόλπος Δερματά) στο παραλιακό μέτωπο της πόλης του Ηρακλείου. Σκοπός του ΜΦΙΚ είναι η έρευνα για το περιβάλλον της Ελλάδας και ευρύτερα της Ανατολικής Μεσογείου και η προστασία του, η διατήρηση και ο εμπλουτισμός συλλογών και αρχείων σχετικών με το περιβάλλον (γεωλογικές, παλαιοντολογικές, βοτανικές, ζωολογικές συλλογές και αρχεία φωτογραφικής, γεωγραφικής τεκμηρίωσης, μελετών και εργασιών). Εξίσου σημαντικός στόχος είναι η περιβαλλοντική εκπαίδευση, δηλαδή η διάχυση των περιβαλλοντικών γνώσεων σε μαθητές, φοιτητές και το ευρύ κοινό μέσω σεμιναρίων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων, κυρίως όμως μέσω της μόνιμης έκθεσης, που εδρεύει στο Ηράκλειο, αλλά και της οργάνωσης περιοδικών εκθέσεων. Στο πλαίσιο της μόνιμης έκθεσης λειτουργεί με απόφαση της Συγκλήτου του Π/μίου Κρήτης Κέντρο Περιβαλλοντικής Κατάρτισης (ΚΕ.ΠΕ.ΚΑ.) με στόχο την περιβαλλοντική εκπαίδευση μαθητών, φοιτητών και διαφόρων κατηγοριών εργαζομένων και κοινού.
8. Μουσείο ανθρώπινου σώματος στην Θεσσαλονίκη
Το HUMAN BODY MUSEUM αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για τους επισκέπτες, να περιηγηθούν στο εσωτερικό ενός ενηλίκου ανθρωπίνου σώματος και να δουν από κοντά όλα τα ανθρώπινα όργανα σε πλήρη λειτουργία.
Το ανθρώπινο σώμα είναι μία μοναδική,πολυσύνθετη κατασκευή-θαύμα που καθημερινά, μέσα από εκατομμύρια αλληλεπιδράσεις των συστημάτων του, μας επιτρέπει να μιλάμε, να κινούμαστε, να αντιλαμβανόμαστε, να σκεπτόμαστε, να θυμόμαστε, να αγαπάμε, να πονάμε, να ΖΟΥΜΕ!
Βλέπω την καρδιά μου να πάλλεται…..
Ακούω τους χτύπους της καρδιάς μου….